Αρχική ΣελίδαΙατρικά Θέματα
ΡΑΤΣΙΣΜΟΣ ΡΑΤΣΙΣΜΟΣ
ΤΕΙ ΛΑΡΙΣΑΣ
ΣΧΟΛΗ ΣΕΥΠ
ΤΜΗΜΑ ΝΟΣΗΛΕΥΤΙΚΗΣ
ΕΙΣΗΓΗΤΡΙΑ
ΚΥΠΑΡΡΙΣΗ ΓΕΩΡΓΙΑ
Όνομα σπουδάστριας:
ΚΑΤΣΑΡΑ ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ
Λάρισα – Μάϊος 2007
Ορισμός
Ρατσισμός είναι να θεωρούμε κάποια άλλη ομάδα ανθρώπων ως κατώτερη ή ακόμη και άξια περιφρόνησης, λόγω της φυλετικής ή εθνικής τους καταγωγής.
Αιτία του ρατσισμού είναι συνήθως ένα μίγμα υπεροψίας και φόβου. Δηλαδή, από τη μια πλευρά αισθανόμαστε ότι η δική μας φυλή είναι ανώτερη – πιο καλλιεργημένη, πιο έξυπνη, πιο πολιτισμένη κτλ. – ενώ από την άλλη αισθανόμαστε ότι η άλλη φυλή με κάποιο τρόπο μας απειλεί: είτε στρατιωτικά, είτε πολιτιστικά, είτε ακόμη και στο επίπεδο εξεύρεσης εργασίας. Το αποτέλεσμα, μέσα μας, είναι να βλέπουμε μια ολόκληρη ομάδα ανθρώπων με εχθρότητα και προκατάληψη.
Ο ρατσισμός ενέχει πάντοτε το στοιχείο της διαστρεβλωμένης όρασης. Στους μεν εαυτούς μας, βλέπουμε μόνο καλά, μόνο αρετές, μόνο μεγαλείο. Αν κατά σύμπτωση προσέξουμε κάποιο ελάττωμα, εύκολα το δικαιολογούμε. Στη δε αντίπαλη φυλή βλέπουμε μόνο πάθη, μόνο πονηρία, μόνο μικρότητα. Αν κατά σύμπτωση προσέξουμε κάποια καλοσύνη, εύκολα την ανάγουμε στην υστεροβουλία.
Ο κάθε λαός βρίσκει τα δικά του προσχήματα όταν θέλει να στραφεί προς το ρατσισμό. Η ναζιστική Γερμανία είχε προφασιστεί τη γενετική καθαρότητα. Η Αγγλία της αποικιοκρατίας προφασίστηκε την πολιτιστική ανωτερότητα. Εμείς εδώ στην Ελλάδα, όταν έχουμε κρούσματα ρατσισμού, συνήθως αναζητούμε πρόσχημα στην εθνική μας καταγωγή, στην ελληνικότητα μας και στην ένδοξη ιστορία μας.
Είναι βέβαια αλήθεια ότι οι αρχαίοι πρόγονοι μας συνεισέφεραν πολλά στον πανανθρώπινο πολιτισμό, ίσως και περισσότερα από οποιονδήποτε άλλο λαό της εποχής εκείνης. Το έκαναν όμως αυτό καλλιεργώντας τη δημοκρατία και το σεβασμό προς τον κάθε άνθρωπο, προς το ανθρώπινο πρόσωπο αυτό καθ’ εαυτό. Αν τώρα εμείς – εν ονόματι των αρχαίων – περιφρονούμε κάποιους εκ των συνανθρώπων μας, τότε το μόνο που κάνουμε είναι να φανερώνουμε ότι δεν είμαστε γνήσια παιδιά τους.
Αυτό που δεν πρέπει να ξεχνούμε είναι ότι ο κάθε άνθρωπος, ανεξάρτητα από την παιδεία που έλαβε και από τον πολιτισμό στον οποίο ανατράφηκε, έχει μέσα του την ίδια φλόγα της ανθρώπινης φύσης που έχουμε κι εμείς: έχει δηλαδή την ικανότητα να αγαπά, να δημιουργεί, να ζει σε κοινωνία, να σκέπτεται, να χαίρεται, να θαυμάζει. Ίσως σε κάποια εξωτερικά ιδιώματα ή σε κάποιες συνήθειες να διαφέρει από εμάς, αλλά αυτό θα έπρεπε να ξυπνούσε το ενδιαφέρον μας μάλλον – πώς να γνωριστούμε καλύτερα – παρά το φόβο, την κατάκριση, την περιφρόνηση.
Η καλύτερη ισορροπία όταν είμαστε αντιμέτωποι με ανθρώπους από άλλες φυλές, είναι να διατηρούμε μια υγιή στάση φιλοξενίας, όπου αποδεχόμαστε τον άλλο γι΄ αυτό που είναι, ενώ ταυτόχρονα σεβόμαστε και τον εαυτό μας γι’ αυτό που είναι και γι΄ αυτό που έχει. Αν προσέξουμε στον άλλο άνθρωπο, στην άλλη φυλή, κάποια ελαττώματα, ας θυμηθούμε ότι έχουμε και εμείς, αν όχι τα ίδια, τουλάχιστον άλλα εξίσου σοβαρά ελαττώματα. Αν αντιληφθούμε κάποια προτερήματα, ας μην αφήσουμε τον εαυτό μας να τα διαστρεβλώσει με σκέψεις του τύπου “Μπορεί αυτοί να είναι ευγενικοί αλλά είναι κατά βάθος ψυχροί, ενώ εμείς που όλοι μέρα βριζόμαστε κατά βάθος έχουμε καλή καρδιά”. Δηλαδή, αν προσπαθούσαμε λίγο περισσότερο, αν είχαμε την διάθεση να μάθουμε, δε θα μπορούσαμε εμείς να γίνουμε και ευγενικοί και να έχουμε καλή καρδιά; Ο πραγματικά μεγάλος άνθρωπος, ο πραγματικά μεγάλος λαός, είναι αυτός που ξέρει να μαθαίνει από τα προτερήματα των άλλων ενώ ταυτόχρονα διατηρεί αλώβητη τη δική του ταυτότητα.
Μορφές ρατσισμού
-Φυλετικός
-Κοινωνικός σε άτομα ή ομάδες( πολιτική ιδεολογία, πνευματικό επίπεδο, οικονομική κατάσταση) , απέναντι στις γυναίκες, στα άτομα με ειδικές ανάγκες, στις μειονότητες.
-Θρησκευτικός ( δόγματα)
Φαινόμενα κατά το παρελθόν:
Έλληνες – Βάρβαροι, Ευρωπαίοι άποικοι – Έγχρωμοι, Εβραίοι -Χριστιανοί, Αρμένιοι – Τούρκοι, Απαρτχάιντ, Αντισημιτισμός( Γ ‘Ράιχ- Εβραίοι).
Αίτια
-Οικονομικοί λόγοι ( π.χ Εκμετάλλευση μαύρων, σήμερα Αλβανών, που αποτελούν φθηνά εργατικά χέρια)
-Έλλειψη παιδείας (οι απαίδευτοι γίνονται εύκολα θύματα προπαγάνδας. Δεν μπορούν να κρίνουν. Οι επιτήδειοι μπορούν να καλλιεργήσουν στους ανθρώπους αισθήματα κατωτερότητας ή να τους φανατίσουν εναντίον άλλων ομάδων.
-Οικονομικά και πολιτικά προβλήματα μιας κοινωνίας. (Η βία, η εγκληματικότητα, η ανεργία δημιουργούν ένταση η οποία εκτονώνεται πάνω στους ξένους που γίνονται τα εξιλαστήρια θύματα).
-Επιθυμία ατόμων και λαών για απόκτηση δύναμης και εξουσίας. Συμφέροντα οικονομικά, εδαφικά, κοινωνικά, πολιτικά)
-Βαθμός επιρροής των θρησκευτικών δοξασιών.
-Ηθική εξαχρείωση. Οι άνθρωποι υιοθετούν ρατσιστικές αντιλήψεις προκειμένου να εκμεταλλευτούν τον συνάνθρωπο τους.
-Κοινωνική διαστρωμάτωση. Ανισότητα στην παροχή ευκαιριών. Η κοινωνική ισότητα είναι περισσότερο θεωρία παρά πρακτική.
-Προκαταλήψεις που δημιουργούνται από την οικογένεια, την παράδοση, από το περιεχόμενο των σπουδών του εκπαιδευτικού μας συστήματος.
-Εθνικιστικά αίτια. (Οι μικροί λαοί φοβούνται την αφομοίωση τους από τους μεγάλους και ισχυρούς και χρησιμοποιούν τον εθνικισμό ως ασπίδα διασφάλισης της ταυτότητας τους).
Φαινόμενα ρατσισμού στις μέρες μας
-Μεροληπτική αντιμετώπιση έγχρωμων από τους λευκούς.
-Εθνικιστικές αντιλήψεις
-Αντιμετώπιση μειονοτήτων ή παρεπιδημούντων (που μένουν προσωρινά σε ένα τόπο) ατόμων. (Τσιγγάνοι, Αλβανοί, Ατομα από τριτοκοσμικές χώρες)
-Αναβίωση ναζιστικών θεωριών
-Αντιμετώπιση γυναίκας
-Κοινωνικές ομάδες με ιδιαίτερα χαρακτηριστικά (ομοφυλόφιλοι, ναρκομανείς, άτομα με AIDS, άτομα με ειδικές ανάγκες)
-Ρατσισμός που πηγάζει από την επαγγελματική θέση, την οικονομική κατάσταση, την θρησκευτική πίστη, την καταγωγή κ.λ.π. των ατόμων.
Συνέπειες
-Οικονομική εκμετάλλευση ατόμων και λαών.
-Το άτομο αποδέχεται σκοταδιστικές αντιλήψεις με αποτέλεσμα την παρακώλυση της κριτικής σκέψης. Πνευματική ανελευθερία.
-Υπονομεύεται η δημοκρατική λειτουργία των θεσμών από την κυριαρχία της αδικίας, αναξιοκρατίας, την περιφρόνηση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων.
-Περιθωριοποιούνται άτομα κα ομάδες. Παρεμποδίζεται η δημιουργική τους συμμετοχή στην κοινωνία και η εξέλιξη τόσο των ίδιων όσο και της κοινωνίας.
-Στερεί από τους λαούς θύματα του ρατσισμού την ευκαιρία να αναπτύξουν πολιτισμό.
-Κυριαρχεί ο φόβος ανάμεσα στους ανθρώπους, δημιουργείται κοινωνική δυσλειτουργία. Τα άτομα δε συνεργάζονται αρμονικά.
-Συχνό είναι το φαινόμενο των εκδηλώσεων βίας από τους ρατσιστές.
-Ο εθνικισμός μπορεί να οδηγήσει σε πολεμικές συγκρούσεις.
Τρόποι αντιμετώπισης – Λύσεις:
-Παιδεία του λαού. Να κρίνει, να μην πέφτει θύμα προπαγάνδας. Η παιδεία πρέπει να είναι ανθρωπιστική.
-Πολιτική ηγεσία. Να μην ενθαρρύνει ρατσιστικές εκδηλώσεις. Παράλληλα πρέπει να ασκεί υπεύθυνη πολιτική για τα άτομα με ειδικές ανάγκες, για τους αλλοεθνείς, για τις μειονότητες.
-Η διαμόρφωση της εθνικής συνείδησης πρέπει να γίνεται στη σωστή της διάσταση. Πρέπει να γίνει κατανοητό ότι οι πολιτισμοί αλληλοσυμπληρώνονται κα δεν υπάρχουν στεγανά ανάμεσα τους.
-Τα Μ.Μ.Ε. πρέπει να μην καλλιεργούν ρατσιστικές αντιλήψεις. Να προβάλλουν τα μηνύματα και των πνευματικών ανθρώπων.
-Οι πολιτιστικές ανταλλαγές μεταξύ των λαών κα η επαφή με τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά τους είναι ένα μέσον καταπολέμησης του ρατσισμού.
-Ο κάθε πολίτης πρέπει να διαθέτει κοινωνική συνείδηση. Να μπορεί ν θέτει το συλλογικό καλό πάνω από το ατομικό.
-Η οικογένεια πρέπει να μην περνάει απαρχαιωμένες ιδέες και προκαταλήψεις στα νεαρά μέλη της.
-Οι Διεθνείς Οργανισμοί από τη μεριά τους μπορούν να επιβάλλουν κυρώσεις , οικονομικές ή διπλωματικές, σε όλους όσους καταπατούν τα ανθρώπινα δικαιώματα και δεν σέβονται την ανθρώπινη υπόσταση του κάθε ατόμου.
Κοινωνικές ταυτότητες
Οι κοινωνικές ταυτότητες είναι πολλές, είναι ιεραρχημένες και άνισες. Τις ταυτότητες τις αποκτάει ο άνθρωπος μέσα στην κοινωνία, αρχίζοντας από την οικογένεια. Υπάρχουν ταυτότητες πολύ πιο σταθερές από άλλες, γιατί είναι επενδυμένες με μεγάλη κοινωνική αξία. Την εθνική, π.χ., ή τη θρησκευτική τους ταυτότητα οι άνθρωποι την αλλάζουν πολύ σπάνια και σε πολύ ειδικές συνθήκες. ’λλες, αντίθετα, είναι πολύ πιο ρευστές γιατί έχουν λιγότερο βάρος και μικρή κοινωνική αξία.
Σε ορισμένες ταυτότητες άλλοι δίνουν μεγάλη αξία και άλλοι όχι. ’λλοι π.χ. αλλάζουν εύκολα πολιτική ταυτότητα, άλλοι το θεωρούν αθέμιτο και άλλοι σχεδόν ιεροσυλία απέναντι σε ευγενή ιδανικά.
Την επαγγελματική τους ταυτότητα επιδιώκουν οι άνθρωποι να την αλλάζουν όποτε μπορούν για να τη βελτιώσουν.
Οι πιο σταθερές απ’ όλες τις κοινωνικές ταυτότητες είναι εκείνες που αποδίδουν κοινωνική ανωτερότητα, που καταφέρνουν γι’ αυτόν ακριβώς τον λόγο και αφομοιώνουν χαρακτηριστικά άλλων ταυτοτήτων που αποδίδουν κατωτερότητα, με βάση μια κοινωνική και αυθαίρετη ταξινόμηση. Ένα εύκολο παράδειγμα είναι η προφορά των αστικών κέντρων σε σχέση με τις τοπικές διαλεκτικές προφορές.
Με την ίδια λογική , οι άνθρωποι προβάλλουν τις ταυτότητες εκείνες που θεωρούνται με υψηλή κοινωνική αξία και ποτέ το αντίθετο. Κανένας άνθρωπος που π.χ. δεν έχει τελειώσει το Δημοτικό δεν αυτοπροβάλλεται στους άλλους σαν «αγράμματος».
Μια από τις παραδοσιακά ισχυρές κοινωνικές ταυτότητες είναι η τοπική καταγωγή. Υπάρχουν άνθρωποι που θεωρούν την τοπική τους ταυτότητα σημείο αναφοράς της όλης τους προσωπικότητας. ’λλοι στην τοπική καταγωγή τους αρνούνται την παραδοσιακή κοινωνία, τις πεποιθήσεις και προκαταλήψεις της αγροτικής κουλτούρας.
Ένα παράδειγμα είναι η κρητική καταγωγή. Κάποιος μακρινός συγγενής μου, που ήρθε παιδί στην Αθήνα του 1950 και έγινε με τη βοήθεια της οικογένειας μηχανικός, ερμήνευε σε όλη τη ζωή του μεγάλο ποσοστό των πράξεων του με αναφορά στην τοπική του καταγωγή, λέγοντας με καμάρι «είμαι Κρητικός». Απέδιδε στο «Κρητικός» πολλές θετικές αξίες και συστηματικά προέβαλε την τοπική του ταυτότητα γενικά συνώνυμη με τη λεβεντιά, την ντομπροσύνη, την αντοχή, την ειλικρίνεια, την αλληλεγγύη, την τιμιότητα και πολλά άλλο. προτερήματα, ακόμη και το χιούμορ.
Η αδελφή του ωστόσο, που έζησε κι εκείνη στην Αθήνα και έγινε παρά τις αντιρρήσεις της οικογένειας γιατρός, απέδιδε στην τοπική της ταυτότητα (που αγαπούσε και αγαπάει πάντα) πολλά αρνητικά στοιχεία δίπλα στα θετικά. Και μιλούσε με πίκρα για τις μπαλωθιές που βαράνε στη γέννηση αρσενικών παιδιών, για τις σφαγμένες αδελφές, για το αντριλίκι και τον κίνδυνο που συνοδεύει την παράνομη οπλοφορία, για την ευκολία με την οποία επέλεγαν οι φορείς της τοπικής κουλτούρας τη βία σαν λύση ασήμαντων προβλημάτων, για φόνους εκ προμελέτης με αίτιο οικονομικές διαφορές τελείως ανάξιες λόγου.
Υπάρχουν λοιπόν οι ταυτότητες, αλλά υπάρχουν και οι αναπαραστάσεις τους στο μυαλό των ανθρώπων. Αυτό σημαίνει ότι οι ταυτότητες δεν επιβάλλονται μηχανικά μέσα στην κοινωνικοποίηση. Αντίθετα, τα άτομα δομούν τις πολλές τους κοινωνικές ταυτότητες ενεργητικά στη διάρκεια της ζωής τους, ανάλογα με πολλούς παράγοντες κοινωνικούς. ’ρα οι κοινωνικές ταυτότητες δεν είναι στατικές ούτε ίδιες για πάντα, αλλά μεταμορφώνονται διαρκώς.
Αυτό σημαίνει ότι δεν υπάρχουν ταυτότητες ούτε «φυσικές» ούτε «αυθεντικές». Οι κοινωνικές προκαταλήψεις ξεκινάνε ακριβώς από την αντιμετώπιση των ταυτοτήτων σαν να ήταν φυσικές και άρα αυθεντικές.
Ακριβώς επειδή οι κοινωνικές ταυτότητες γίνονται αντιληπτές από τον κοινό νου σαν στατικές και «φυσικές», η ζωντανή απόδειξη με την παρουσία «άλλων» που είναι «διαφορετικοί» προκαλεί καχυποψία ή και εχθρότητα. Η παρουσία και μόνον «άλλων διαφορετικών» αμφισβητεί τη «φυσικότητα», γιατί καθρεφτίζει την απόδειξη ότι όλες οι ταυτότητες είναι «ιδιαίτερες» και καμία δεν είναι ούτε φυσική ούτε αυθεντική.
Οι προκαταλήψεις και οι διακρίσεις στηρίζονται σε στοιχεία των ταυτοτήτων που θεωρούνται αυτονόητα. Με τα «αυτονόητα» και «αυθεντικά» της χαρακτηριστικά η κάθε κοινωνική ταυτότητα γίνεται στερεότυπο και αυτό οδηγεί στις κοινωνικές διακρίσεις. Εύκολο παράδειγμα είναι οι κοινωνικές ταυτότητες φύλου.
Η ταυτότητα του φύλου βεβαίως είναι κοινωνική και καθόλου «φυσική». Όλα ανεξαιρέτως τα χαρακτηριστικά των αντρών και των γυναικών που προσδιορίζουν τη συμπεριφορά, τις ιδέες, την προσωπικότητα, τη στάση απέναντι στο ιδιωτικό και το δημόσιο, τα όνειρα, τις φιλοδοξίες, τις επιλογές κ.ο.κ., είναι προϊόντα της κοινωνίας και όχι της βιολογίας.
Και αποτελεί θεμέλιο των διακρίσεων κατά των γυναικών στην κοινωνία η πλατιά πεποίθηση ότι οι ταυτότητες του φύλου είναι «φυσικές», και ότι άρα το στερεότυπο της θηλυκότητας και του ανδρισμού που επικρατεί στην κοινωνία είναι αυτονόητα δοσμένο από τη φύση.
Νέοι της εποχής μας και ρατσισμός
Είναι γεγονός ότι οι νέοι της εποχής μας δεν διακατέχονται από προκαταλήψεις και ρατσισμό τόσο όσο σε παλαιότερες εποχές. Αυτό οφείλεται σε:
-Πιο ολοκληρωμένη και σφαιρική παιδεία.
-Ελεύθερη και άμεση επικοινωνία μεταξύ των λαών. ( π.χ τουρισμός)
-Ιδιαίτερος χαρακτήρας των νέων. Από τη φύση τους οι νέοι είναι ανιδιοτελείς, ιδεολόγοι, ευαίσθητοι και δημοκρατικοί.
-Πολιτιστικές ανταλλαγές, Αθλητικές συναντήσεις.
-Καλλιέργεια πνεύματος ειρήνης, ανθρωπισμού, διεθνισμού τα τελευταία χρόνια. Διεθνείς οργανισμοί ( Ο.Η.Ε , UNICEF, GREENPEACE) συμβάλλουν στην άμβλυνση των διαφορών, την απόρριψη των ρατσιστικών αντιλήψεων και στην προσέγγιση των λαών.
Ρατσισμός – Πολιτισμός
ΓΕΝΝΙΟΜΑΣΤΕ ρατσιστές ή γινόμαστε ρατσιστές; Σίγουρα, όσοι αναζητούν ένα φτηνό άλλοθι στην ακραία κι αδικαιολόγητη συμπεριφορά τους σε οτιδήποτε το διαφορετικό, θα απαντήσουν ασμένως πως ναι, γεννιόμαστε ρατσιστές. Κι άρα, εφόσον ο ρατσισμός είναι τελικά έμφυτος στον άνθρωπο, προς τι η οποιαδήποτε προσπάθεια για εξάλειψη του ή, ακόμη, και για περιορισμό του φαινομένου. Υπάρχουν, ωστόσο, κι αυτοί ευτυχώς – που βλέπουν καθαρά και που αντιλαμβάνονται ότι ο ρατσισμός είναι επίκτητος κι ότι, τελικά, γινόμαστε ρατσιστές. Θέλετε λόγω παιδείας, ίσως λόγω προκατάληψης, φόβου και ανασφάλειας, απορρίπτουμε το «ξένο» προς ημάς και τις περί κόσμου θεωρίες και αντιλήψεις μας. Η Λένα Διβάνη, καθηγήτρια ιστορίας εξωτερικής πολιτικής του Πανεπιστημίου Αθηνών και γνωστή συγγραφέας («Οι γυναίκες της ζωής της»), είναι σαφής: Γινόμαστε ρατσιστές, δεν γεννιόμαστε. Ρατσισμός και Πολιτισμός, ήταν το θέμα εκδήλωσης την οποία οργάνωσε η Αρχή κατά του ρατσισμού και των διακρίσεων και στην οποία η κυρία Διβάνη ήταν η βασική ομιλήτρια. Η όλη εκδήλωση εξελίχθηκε, χάρη και στην ενεργό συμμετοχή του κοινού, σε μια πολύ ενδιαφέρουσα συζήτηση και πέτυχε, πιστεύω, αν όχι να εξαλείψει εν μια νυκτί τα όποια κατάλοιπα ρατσισμού κουβαλά ο καθένας μέσα του, τουλάχιστον να μας προβληματίσει σοβαρά και θετικά, έτσι που να εγκαταλείψουμε την αίθουσα λιγότερο ρατσιστές και με μεγαλύτερη διάθεση κατανόησης της διαφορετικότητας.
Τονίστηκε, ακόμη, ότι ο Πολιτισμός είναι ίσως το πιο ισχυρό αντίδοτο στο ρατσισμό κι ότι η εκπαίδευση θα δώσει τη σωστή και οριστική λύση σ’ ένα πρόβλημα που για αιώνες ταλανίζει τον πλανήτη μας και που υπήρξε μια μόνιμη πηγή συγκρούσεων ανάμεσα στους λαούς.
Η διαφορετικότητα αποτελεί έναν ανεκτίμητο πλούτο για τον άνθρωπο. Η διαφορετικότητα είναι που δίνει χρώμα -στην κυριολεξία- και ουσία στη ζωή. Γιατί, αν ήμασταν όλοι οι ίδιοι, αν σκεφτόμασταν κι αν ενεργούσαμε όλοι το ίδιο, τότε η πλήξη και ανία θα διέκρινε ολόκληρη τη ζωή μας.
Ποτέ δεν είναι αργά να αρχίσουμε τη μικρή προσπάθεια κατανόησης και ανοχής των ξένων και των μειονοτήτων. Μην αποστρέψετε το πρόσωπο, αν κάποιος έχει διαφορετικό χρώμα και διαφορετικό τρόπο σκέψης. Σε τελευταία ανάλυση, δεν είναι οι μαύροι που «τρώνε» τα μικρά παιδιά…
ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
-www.help-net.gr
-ΑΝΝΑ ΦΡΑΓΚΟΥΔΑΚΗ ΑΠΟ ΤΟΝ ΗΜΕΡΗΣΙΟ ΤΥΠΟ
-ΑΝΘΡΩΠΙΝΑ ΤΟΥ ΔΗΜΗΤΡΗ ΑΝΔΡΕΟΥ
ΔΕΙΤΕ ΤΟ ΝΕΟ ΤΑΛΑΝΤΟ
ΑΦΙΕΡΩΜΑ ΣΤΟ 1ο ΝΕΚΡΟΤΑΦΕΙΟ ΤΗΣ ΛΑΡΙΣΑΣ
Κατηγορίες
Επιλογές
Newsletters
Εγγραφείτε για τα για ενημερωτικά δελτία μας(newsletters)!
Newsletters Απλό κείμενοHTML Μήνυμα e-mail
Τα νέα της Μητρόπολης
- 08/08/2014 ΑΓΡΥΠΝΙΑ ΜΕ ΤΑ ΕΓΚΩΜΙΑ ΤΗΣ ΠΑΝΑΓΙΑΣ ΣΤΟΝ ΑΓΙΟ ΑΧΙΛΛΙΟ
- 08/08/2014 ΜΝΗΜΗ ΑΡΧΙΜΑΝΔΡΙΤΟΥ π.ΠΑΥΛΟΥ ΧΑΡΙΣΗ
- 08/08/2014 ΙΕΡΑ ΠΑΡΑΚΛΗΣΗ ΣΤΟΝ Ι.Ν. ΚΟΙΜΗΣΕΩΣ ΘΕΟΤΟΚΟΥ ΡΑΨΑΝΗΣ
- 07/08/2014 ΕΤΗΣΙΟ ΜΝΗΜΟΣΥΝΟ π. ΠΑΥΛΟΥ ΧΑΡΙΣΗ ΣΤΙΣ 16/8/2014
- 07/08/2014 ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΕΒΑΣΜΙΩΤΑΤΟΥ ΓΙΑ ΡΑΨΑΝΗ ΚΑΙ ΚΑΛΛΙΠΕΥΚΗ
- 07/08/2014 Ο ΣΕΒΑΣΜΙΩΤΑΤΟΣ ΣΤΗΝ ΚΕΡΚΥΡΑ
- 07/08/2014 ΝΕΟΣ ΟΙΚΟΝΟΜΟΣ Ο ΕΦΗΜΕΡΙΟΣ ΤΟΥ ΨΥΧΙΚΟΥ.
- 06/08/2014 ΜΕ ΛΑΜΠΡΟΤΗΤΑ Η ΕΟΡΤΗ ΤΗΣ ΜΕΤΑΜΟΡΦΩΣΕΩΣ ΣΤΗΝ 1Η ΣΤΡΑΤΙΑ ΤΗΣ ΛΑΡΙΣΑΣ.
- 06/08/2014 ΠΑΝΔΗΜΗ Η ΕΟΡΤΗ ΤΗΣ ΜΕΤΑΜΟΡΦΩΣΕΩΣ ΣΤΟ ΣΤΕΦΑΝΟΒΙΚΕΙΟ
- 06/08/2014 ΠΑΝΗΓΥΡΙΣ ΙΕΡΑΣ ΜΟΝΗΣ ΜΕΤΑΜΟΡΦΩΣΕΩΣ ΤΟΥ ΣΩΤΗΡΟΣ ΡΑΨΑΝΗΣ
- 05/08/2014 Η ΠΡΩΤΗ ΙΕΡΑ ΠΑΡΑΚΛΗΣΗ ΣΤΟ ΟΜΟΛΙΟ
- 05/08/2014 ΝΕΟΣ ΟΙΚΟΝΟΜΟΣ Ο ΕΦΗΜΕΡΙΟΣ ΤΗΣ ΧΑΡΑΣ
- 05/08/2014 ΑΝΕΒΑΣΜΕΝΟΙ ΣΤΗΝ ΟΡΕΙΝΗ ΣΠΗΛΙΑ ΥΜΝΗΣΑΝ ΤΗΝ ΘΕΟΤΟΚΟ
- 04/08/2014 ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΕΒΑΣΜΙΩΤΑΤΟΥ ΕΠΙ ΤΗ ΕΟΡΤΗ ΤΗΣ ΜΕΤΑΜΟΡΦΩΣΕΩΣ ΤΟΥ ΣΩΤΗΡΟΣ
- 04/08/2014 ΠΑΡΑΚΛΗΣΗ ΣΤΟ ΨΥΧΙΚΟ
Τάλαντο
Διαβάστε το τελευταίο τεύχος του περιοδικού ΤΑΛΑΝΤΟ
Επιούσιος
Ευαγές Ίδρυμα “Ο Επιούσιος” Συσσίτια απόρων της Ι.Μ. Λαρίσης & Τυρνάβου
Σύγκριση χαρακτηριστικού